Lige meget om det er et nyt dukkehus til lille Sofie eller om det er farmand, der skal have udvidet sortimentet i værktøjskassen, så stiller vi os ikke til tåls med det næstbedste. Vi er blevet en nation af testlæsere, der ønsker at opnå mest mulig viden om diverse produkter før der investeres.
Der er absolut ingen, der bryder sig om at blive snydt, men desværre sker det alligevel fra tid til anden at kvaksalverne vinder gamet.
Vi skal have det bedste! Sådan er det bare, og sådan har det jo nok altid været. Men efter implementeringen af internettet er vi blevet endnu mere skeptiske overfor, hvad der er bedst og, hvor vi får mest for pengene.
Frem med luppen
I gamle dage spurgte man sin familie eller naboen til råds, når man skulle ud og købes nyt. Sådan er det sådan set stadigvæk, men ofte går vi gerne lidt videre end det også. Måske laver vi et shout out til alle vores venner og bekendte på Facebook eller slår noget op på en væg i en specifik gruppe. Vi googler os til diverse oplysninger om alt lige fra stavblendere til hoteller og dagcremer. Diskuterer kvalitet på fora og deler ud af personlige erfaringer til folk vi ikke kender. Nogle søger også sandheden på diverse blogs og sætter deres lid til de sociale medier, mens andre igen tyr til eksperternes råd – f.eks. ved at læse en test.
Det er en god ting at være kritisk, da producenterne af og til kommer til at love mere end, hvad godt er om deres produkter. De gør det, fordi de ved, at vi ikke kan være eksperter på alle områder og derfor nogen gang må sætte vores lid til at de fortæller sandheden. Således handler meget salg om profilering og gode førstehåndsindtryk.- Undgå at foretage alt for mange naive indkøb ved at researche lidt inden.
Bedst i test
På internettet findes der flere sider, hvor man kan finde diverse test og beskrivelser af lige de produkter, man ønsker at købe eller blot vide mere om – en af dem kunne være www.testmagasinet.dk. Test er både gode og informative for forbrugerne, men de kan også have en positiv effekt på producenterne.
Som forbrugere kan vi opnå at få en masse nyttig viden. En god bedst i test indeholder ikke blot en simpel testning af nogle tilfældige produkter, men giver også forbrugeren nogle gode og brugbare oplysninger, små guldkorn, samt tips og tricks om, hvad der passer bedst til ens behov. Dog kan det være en god idé at foretage en bred søgning og læse flere tests inden for den samme kategori med et kritisk øje, da hver skribent også har sin mening om, hvad der er bedst. Det er også en god idé at undersøge, hvem, der har foretaget testen. Er testen sponsoreret af nogen?
Producenterne kan nyde godt af have produkter med i disse bedst i test. Vinder deres produkter en test, er det et kvalitetsstempel, som de kan linke til i forbindelse med promovering af det pågældende produkt. Taber de omvend testen, kan de måske blive klogere på, hvordan de kan forbedre deres produkter sammenlignet med andre produkter i samme klasse.
Forandring fryder
Mange producenter beder deres kunder om at bedømme deres produkter og services mht. på at bedre disse. Det kunne bl.a. være ratings af applikationer, hoteller, forlystelser og andre ting – f.eks. på Trustpilot, Tripadvisor eller Apple Store, blot for at nævne nogle af de offentligt tilgængelige sider.
Som forbruger kan det være spændende at læse disse bedømmelser, da de oftest giver en andet perspektiv på tingene end en produktbeskrivelse eller test ville gøre. Dog skal man være opmærksom på at disse ratings kommer fra private personer, der oftest ikke har noget andet at sammenligne med, samt kun har et kort bekendtskab med den omtalte vare. Denne form for anmeldelser giver derfor et meget personligt review af det enkelte produkt. Derfor er det altid en god idé at holde flere anmeldelser op mod hinanden for at finde frem til den generelle stemning og holdning omkring produktet.