I 50’erne, 60’erne, 70’erne og langt op i 80’erne var tipning det, danskerne tyede til, når de skulle satse penge, drømme om den store gevinst og måske prale lidt overfor kollegaer og venner om deres evner til at vinde hurtige penge. Med andre ord udviklede spillekulturen i Danmark sig ikke synderligt i næsten 40 år, men siden da er det gået stærkt i takt med, at Danske Spil har sendt det ene nye produkt på gaden. 2012 blev så året, hvor udenlandske spiludbydere fik adgang til at tilbyde deres services til danskerne, og det har endnu engang medført en radikal ændring i danskernes spillevaner. Vi kigger her i bagspejlet på kulturen omkring pengespil i Danmark samt giver et bud på, hvad fremtiden byder.
Tips 13 og Tipslørdag blev danskernes første oplevelse med spil
Den første tipslov blev vedtaget i 1948, og allerede dengang var det lidt af et kulturchok, at danskerne nu på lovlig vis fik adgang til at satse deres egne penge på noget så banalt som fodboldkampe. Ikke desto mindre tog sports- og spilinteresserede lynhurtigt konceptet med at tippe fodboldkampe på en kupon til sig, som på daværende tidspunkt var et af de eneste alternativer til eksempelvis Klasselotteriet. Interessen for og omsætningen i tipning bare steg og steg, og i 1969 blev endnu et element koblet på, da DR introducerede Tipslørdag. Transmissionen af kampene fra England pustede blot yderligere til gløderne, hvilket – hvis vi hopper frem i tiden – også har medført, at TV 3+ har genoptaget konceptet med en storsatsning efter Tipslørdags mange års fravær i Danmark.
Lotto kommer til Danmark – danskerne tager chancen
Problemet med Tips 13 var, at det udelukkede ikke-fodboldkyndige fra muligheden for at vinde en af de store gevinster, men mindre de lukkede øjnene, satte krydserne og krydsede fingrene. Det havde man luret hos Dansk Tipstjeneste (i dag Danske Spil), hvorfor Lotto i 1989 så dagens lys. Dette var en drastisk ændring af spillemarkedet i Danmark, da kulturen med at vide noget om det, man satsede penge på, pludselig blev udvandet af et tilfældigt talspil med store præmier, men med små vinderchancer. Ikke desto mindre oplevede Lotto samme store – hvis ikke større – succes som tipning havde gjort 40 år tidligere. Bare fire år senere introducerede Tipstjenesten også Lotto i samarbejde med en række andre land – for at imødekomme danskernes ønsker om store puljer og jackpots! Også skrabelodderne ser i denne periode dagens lys i kølvandet på Lottos succes.
Årtusindskift og udenlandsk konkurrence
I løbet af 80’erne og 90’erne er spilleglade danskere begyndt at sende konvolutter og kuverter til både Østrig og England for at spille på fodboldkampe, men ikke på Tips 13, men derimod på det, vi i 1994 kom til at kende som Oddset hos Dansk Tipstjeneste. Kuvertspil til udlandet var den spæde begyndelse på det, der i slutningen af 90’erne og omkring årtusindskiftet væltede ind over Danmark: Online-spil. Udenlandske udbydere med adresser langt fra Danmark, men med danske hjemmesider, support og meget bedre produkter end Oddset, kaprede de danske kunder i stor stil. Det samme gjorde udbydere af casino og poker, som slet ikke blev udbudt af det danske monopol.
Pokerbølgen rammer Danmark
Hvis man kan snakke om væsentlige ændringer i danskernes spillekultur og mønster, så skete der i den grad noget i 2003. Her begyndte pokeren at boome i Danmark med en sådan fart, at der hele tid skød nye steder op, hvor man kunne spille online. Samtidig blev der etableret den ene fysiske klub og turnering efter den anden, ligesom TV-kanalerne transmitterede direkte fra VM i Poker på TV, mens andre ligesom startede produktionen af egne programmer, hvor danske poker-entusiaster medvirkede. I 2008 gik gassen dog af ballonen, og siden da er omsætningen fra poker blot faldet og faldet jf. tallene fra Spillemyndigheden.
1. januar 2012 åbnes spillemarkedet op
Presset fra udenlandske spiludbydere blev i 2011 så stort, at den siddende regering vedtog en delvis liberalisering og åbning af det danske spillemarked med effekt fra 1. januar 2012. Danske Spil fik lov til at beholde monopolet på Lotto, skrabelodder og hestevæddeløb, men alle med en licens i Danmark fik nu adgang til at reklamere på TV samt udbyde odds, poker og casino. Dette udmøntede sig blandt andet i, at Danske Spil overtog tronen som den største annoncør på dansk TV med et budget på over en kvart milliard kroner.
Kasinoerne bliver blåstemplet
I mange år blev det at spille på et kasino på internettet eller i en spillekiosk anset for at være lidt ”fy” og lyssky. Med muligheden for at køre reklamer på TV og etablere kasinoer kun for danskere, formåede pionerer dog at nedbryde denne barriere på ganske kort tid. Udbydere som Tivoli Casino og SPILNU.dk kender mange danskere nok i dag for deres TV-reklamer og kasinotilbud. Netop det med at dyrke det danske og af staten kontrollerede kasino er noget, som disse udbydere har brugt til at skabe deres succes, som i mange tilfælde har gjort dem mere populære end udenlandske udbydere, hvis man skal tro de portaler, som gennemgår og sammenligner udbyderne. I dag viser tallene fra Spillemyndigheden, som der er refereret til længere oppe i artiklen også, at kasino på internettet er det marked, som vokser mest stabil nu og på længere sigt.
Hvordan spiller danskerne i fremtiden?
Skal man tro tallene fra myndighederne, så vil vi i fremtiden ser endnu flere danskere, som spiller på odds og casino, mens pokeren fortsætter sit tilbagebetaling. Med udviklingen indenfor internet, smartphones og tablets flytter rigtig meget af ”spilleriet” tilmed også væk fra computeren og over på de mobile enheder. Spørgsmålet er dog, om danskerne lyst til at spille, ikke i virkeligheden bare dikteres af de produkter og opfindelser, som spiludbyderne skubber ud på markedet i et hastigt tempo.
En ting er i hvert fald sikker: Danskernes lyst til at spille forsvinder ikke.